Problem noclegu

PROBLEM NOCLEGU – NAMIOT, NAMIOT DACHOWY CZY MOŻE KABINA SYPIALNA?

 

NAMIOT 

Do tej pory problem noclegu rozwiązywał nam namiot z Decathlonu – „Quechua 2 seconds easy 3” – jest to jeden z lepszych namiotów jakie miałem. Szybkość rozkładania to jakieś 5 minut i składania to max. 10 minut wraz z napompowaniem materaca i rozłożeniem śpiworów. Jest to jego największa zaleta, chociaż warto też zwrócić tutaj uwagę na jakość użytych materiałów oraz małe wymiary po złożeniu. Dla naszej wygody do środka wkładałem pompowany materac  o wymiarach 200 x 140 cm. Świetnie nam się sprawdził podczas podróży po Polsce jak i w wyprawie na Bałkany. 

Docelowo miałem zamiar zbudować platformę – bagażnik dachowy w formie skrzyni w której znajdował by się wspomniany wyżej namiot wraz z materacem, śpiworami. Na czas spania skrzynia rozkładała by się w bok pojazdu tworząc platformę o wymiarach 2 x 2 m gdzie podparcie boczne stanowiła by drabinka stanowiącą wejście na dach. W czasie wyprawy po Bałkanach przekonałem się nie raz , że czasami trudno  znaleźć miejsce do noclegu zwłaszcza blisko dużych miast.

Kolejnym impulsem do przemyślenia opcji spania okazały się relacje moich kolegów z podróży po Skandynawii , gdzie w okresie letnim potrafi padać kilka razy dziennie i nie przerwanie przez wiele dni. Także moje plany odnośnie chęci dojechania na Nordkapp dały mi do myślenia. Ostatecznie postanowiłem zbudować kabinę sypialną zwana też hochdach lub kurnikiem.

 

KABINA SYPIALNA  – HOCHDACH

Zanim podjąłem decyzję o budowie kabiny,  spisałem sobie wszystkie zalety i wady takiego rozwiązania. Porównałem je z zaletami namiotu dachowego.

Zalety kabiny sypialnej:

– możliwość spania w każdym dostępnym miejscu (parkingi stacji benzynowych, postoje na autostradach, w centrach miast, na plażach, lesie, górach , na lodzie, śniegu itp.)

– czas potrzebny do przygotowania kabiny do snu ogranicza się jedynie do czasu położenia się do niej – odpada tutaj rozkładanie jakichkolwiek części namiotu , pompowania materaca , rozwijania śpiworów itp. jest to szczególnie przydatne gdy zmorzy nas sen ,a nie możemy znaleźć odpowiedniego miejsca na obozowisko.

– niewrażliwość na pogodę –   tworzywo sztuczne jest całkowicie odporne na warunki atmosferyczne.  Nie posiada  żadnych ruchomych komponentów mechanicznych które mogły by się popsuć chociażby w wyniku silnego wiatru lub zamarznięcia, ani elementów metalowych które mogły by ulec korozji. Także zastosowanie tkanin wodoodpornych w namiotach nie jest dobrym rozwiązaniem –  potrzebują one odpowiedniego czasu schnięcia by nie zgniły. 

– nie ma potrzeby garażowania pojazdu z taką kabiną ani demontażu jej na zimę.

-dzięki kabinie możemy zaoszczędzić miejsce w bagażniku  –  wszystkie rzeczy do spania są już na miejscu. 

-kwestia bezpieczeństwa w przypadku spania w rejonie występowania dzikich zwierząt i to zarówno małych (skorpiony, węże) jak i dużych (tygrysy, niedźwiedzie, wilki). Nie ma możliwości wtargnięcia tych zwierząt do wnętrza,  tak samo jak nie ma zagrożenia ze strony przypadkowych osób.

– komfort snu – bez wychodzenia z pojazdu możemy przygotować się do spania niezależnie od warunków atmosferycznych.W wnętrzu kabiny możemy ustawić wybraną temperaturę (nagrzewnica powietrza) ,a latem schłodzić dzięki dobrze dobranej wentylacji. Śpimy na materacu typowo sypialnym dzięki czemu komfort snu jest dużo wyższy niż np. w namiocie

– koszt budowy kabiny jest niższy od ceny zakupu średniej klasy namiotu dachowego znanych firm. 

 

Wady kabiny sypialnej:

– opracowanie i budowa kabiny od podstaw ze względu na brak na rynku tego typu konstrukcji

– zwiększenie wysokości pojazdu

– wzrost zużycia paliwa – średnio o 1L/100km

 

NAMIOT DACHOWY

Zalety namiotu dachowego:

– łatwość zakupu i montażu

– różnorodność oferty dostępnej w Polsce

– możliwość wykorzystania zwykłych namiotów –pod warunkiem przygotowania odpowiedniego bagażnika dachowego- platformy

Wady namiotu dachowego:

-nie umożliwia spania w przygodnych miejscach parkingi w miastach, autostradach, stacjach benzynowych, na poboczu, będziemy zwracać na siebie uwagę

– wrażliwość na warunki atmosferyczne – silny wiatr, intensywne opady deszczu , śnieg, mróz

– zapewnia komfort cieplny  w czasie dodatnich temperatur 

– konieczność wyjścia z wnętrza pojazdu w celu jego rozłożenia i dostania się do niego

– wymaga czasu na rozłożenie i złożenie

– nie zapewnia bezpieczeństwa przed dużymi dzikimi zwierzętami jak i przypadkowymi osobami

– konieczność okresowego suszenia i wietrzenia 

– konieczność ściągania na zimę – zalecane w przypadku pojazdów nie garażowanych

– zajmujemy miejsce  w bagażniku  –  wszystkie rzeczy do spania musimy gdzieś przechowywać

– podnosi wysokość pojazdu

– zwiększa zużycie paliwa

– cena

Chcesz zobaczyć jak przebiegała budowa naszej kabiny?  wejdź tutaj

Jedna myśl na temat “Problem noclegu

  1. Witam 🙂 Super że sami robicie turystyczną zabudowę. Gratulacje 🙂 Mam pewne zastrzeżenia co do wniosków za i przeciw. Niepodważalne jest szybkość udania się na sen jak i możliwości ustawienia się na „byle czym” ->> parking, stacja benzynowa itp. przy Waszej nadbudowie. Jako że mamy namiot dachowy, własnego wykonania, to : 1) różnica wysokości samochodu z Waszą zabudową a namiotem dachowym jest na „+” dla namiotu dachowego 2) opory powietrza jak i boczne podmuch w czasie jazdy są znowu na „+” dla namiotu dachowego ->> jednak mniejsza powierzchnia. 3) zużycie paliwa jest proporcjonalne do ilości 😉 pchanego przed samochodem powietrza->> „+” dla namiotu dachowego 4) w naszym namiocie znajduje się wszystko co potrzebne do spania ->> remis 🙂 4) przy bocznym rozłożeniu namiotu dachowego uzyskujemy dodatkowe zadaszenie/zabezpieczenie przed deszczem/Słońcem ->> „+” namiot dachowy 5) nie mokniecie przy Waszej zabudowie ->> „+” dla Was 🙂 6) fakt , na zimę trzeba namiot dachowy zdjąć ->> „+” dla Was 7) bezpieczeństwo w trakcie snu ->> tu bym stawiał na remis ?? 8) koszt namiotu dachowego ->> ???? skoro sami zrobiliście , podobnie jak i ja swój namiot dachowy to >>> remis ze wskazaniem na namiot dachowy 🙂 9) samo wejście do środka, hym, jednak przy lekkiej 😉 nadwadze 😉 łatwiej jest się dostać po drabince do namiotu ->> obstawiam „+” na namiot dachowy. 10) rozkładanie namiotu mniej niż 2minuty, składanie no ciut więcej 🙂 11) temperatura ?? w zimie nie nocowaliśmy i nie będziemy 🙂 latem jak najszybciej w dalszą drogę 🙂 Pozdrawiam pozytywnie zakręconych, do zobaczenia w trasie 🙂 Zobaczcie na moim kanale jak wygląda moja samoróbka namiotu dachowego 🙂 i innych „ulepszaczy” wyjazdowych 🙂 Może coś podpatrzycie 🙂 Szerokości 🙂

Dodaj komentarz